top of page
Nejnovější články:

København aneb Kodaň: město, které se každý rok zahalí pivním závojem

Zbavuju se jednoho jednoletého restu. Věci se totiž vyvinuly úplně jinak, a místo toho, abych svůj pobyt ve Švédsku zakončila svým plánovaným několikadenním výletem København a následným odletem do českých krajin, jsem narychlo slepila úplně jiný plány odletu (děkuji, corono! -_-), a toto krásné hlavní město Dánska už nespatřila více jak rok. A stejně tak mou kamarádku, která zde žije (promiň, Rose, ten deštník, co jsem ti ukradla, už asi neuvidíš).


Kdo by kdy neslyšel o Kodani (česky), Copenhagen (anglicky) či København (dánsky), že? A věřím, že velká část vás tam i vlastně byla, protože let z Prahy je krátký (ani ne 2 hodiny) a levný (když to řešíte RyanAirem), město je proslulé a krásné, a proto když sem nevyrazíte, jako byste ani nebyli, to by přeci nešlo vynechat Kodaň, ts!

København (já vlastně díky deformaci z nádraží používám už jen zásadně švédské Köpenhamn) ještě nedávno, je tomu jen pár století (přesněji řečeno 11), bývalo vikingskou rybářskou vesnicí. O pár století později, tedy v 15. století, je už København hlavním městem, kdy bylo současně centrem kultury a ekonomiky celé Skandinávie. V 18. století se město přebudovalo po tom, co utrpělo velké rány po vypuknutí moru a ohně, jen o století později jsou potřeba další opravy, když je město napadeno a vybombardováno Horatio Nelsonem (britským námořním velitelem). Nyní je však København pro svou krásnou a různorodou architekturu bezesporu jedním z nejkrásnějších hlavních měst v Evropě a, jak jsem již zmínila, velmi turistickým. Město je současně velmi chytře spojené se Švédskem již v několika článcích zmíněným mostem Öresundsbron, a tak je toto hlavní město Dánska velmi dobrým počátečním bodem při vaší skandinávské dovolené.




Jestliže se toužíte dozvědět, které památky navštívit a které ne, najděte si na to jiný blog, protože já v tomhle případě nemůžu tak úplně sloužit. København jsem totiž navštívila koncem května roku 2019 za úplně jiným účelem. Můj 3-a-kousek-denní výlet byl totiž shledáním několika důležitých osůbek, které jsem potkala v Chorvatsku, během jednoho z netradičních zážitků – Distortion. Tedy pětidenní „pařba“ v ulicích tohoto kouzelného města, které se promění ve směsici hluku, hudby, moči a alkoholu. Vítejte v krásné Kodani!


Distortion ve své plné kráse


Distortion už v hlavním městě Dánska probíhá od roku 1998 a objevuje limity pouličního života a nové taneční hudby. Jde o nezávislý festival, který podporuje umění, kulturní a společenské projekty na veřejném prostranství. Některé akce jsou uzavřené a musíte na ně mít lupen, většinu si však můžete užít zcela zdarma se svými kamarády (a masou těl, která se na vás lepí, a ze které je cítit pot a alkohol).


hlava na hlavě? zvykněte si, tohle je Kodaň



Já nastupuju na přímý vlak z Växjö (netrvá to ani 2,5 hodiny, juchů :D) a zjišťuju, že můžu svou jízdenku využívat i na přepravu na metru, pokud se přepravuju ve správném směru :D (a to docela oceníte vzhledem k tomu, že jedna jízda metrem stojí 36 DKK, tj. v přepočtu zhruba 127 CZK). I to je výhoda. Nicméně mě naštěstí vyzvednou kamarádky, a já se tak neztrácím.



København má spoustu krásných parků, kde se můžete s kamarády poflakovat, s pivem ruce je-li Distortion, pokud Distortion, není tak taky s pivem v ruce :D. Spousta prostoru hrát beer bowling (do té doby jsem znala trapně jen beer pong, ale evidentně byste mohli mít i beer chess anebo beer swimming), na kole taky sjedete všude (a možná vám to zachrání i peníze v kapse). Město mě dokáže neskutečně uchvátit i skrz odpadky, které se všude povalují, voda mě k sobě táhne svou třpytivostí a nekonečnem, domky hrající všemi barvami mi vlévají krev do těla a zaplavují mě pocitem štěstí a radosti. Začínám oceňovat účelové cestování, jako jet prostě tam, kde jsou vaši kamarádi, protože s nimi je to vždycky o chlup lepší.




Znáte Christianiu? Pravděpodobně jediné místo, které zmíním, protože přes Distortion jsem neměla skoro žádnej sightseeing. Respektive projdete (prorvete se) město ve snaze se dostat na různá stanoviště anebo se setkat s kamarády vaší kamarádky (abyste si právě zahráli ten „pivní bowling“) a přitom procházíte kolem těch míst a památek, u kterých byste si za normálních okolností udělali fotku, ale během Distortion se ztratí skoro všechno. Památky nejsou důležité. Takže Christiania? Jde o „squat“, kde je zakázáno fotit (proč? Asi skrze všechny ty drogové dealery a lidi podnikající v bůhvíčem dalším). A současně víte co? Je to neskutečně zajímavé místo. A navíc tu mají hezkou kavárnu (ale nebojte, rovnou při vchodu je napsané, že o žádné tvrdé drogy nestojí). Zde sedíme u jezera, já vytáhnu pivo, holky se vzpamatovávají z kocoviny a sledujeme pohřeb někoho z místní komunity. Potom, co pestrobarevně oblečení lidé pošlou loďku se zapáleným ohýnkem na vodu, se zpívá a tleská, jde obecně o projev veselí a radosti nad životem, který dotyčný vedl. V Christianii žije asi tisíc obyvatel na 34 hektarech. Až do roku 2004 dánské autority tolerovaly prodej kanabis, i přestože šlo o „město“, které vzbuzovalo mnoho kontroverze. Mají vlastní měnu, pořádají spoustu koncertů, ze kterých jim plynou příjmy, kromě trávy prodávají biopotraviny apod. A současně na vás stále někdo dozírá, i když si toho možná nevšimnete. Žád-né-fot-ky!


Jako takovou zajímavou zkušeností je něco, co jsem od té doby začala poměrně aplikovat... Náhodou se mi přihodilo, že jsem se vydala na pěknou procházku ve 4 ráno z bodu A do bodu ZKDLOS, která trvala 2 hodiny. A já se vydala po svých, v těch nejvíc nepohodlných botách na světě v době, kdy jsem byla tak uťaptaná a pomlácená, že jsem každý krok cítila. Kontrast toho města byl neskutečný, ticho, odpadky všude, jen sem tam nějaký ten člověk, který přežil Distortion a teď utíkal na brzký začátek pracovní šichty, ten nepředstavitelný klid, prázdno, konečně vychutnávám København. Poznávám ho po svém. Vnímám budovy kolem sebe, cesty, cestičky, uličky, miniparčíky a hledám ten zatracený byt své kamarádky Rose.


ani nohu nepotkáte


Bohužel moc víc informací z hlavního města Dánska, København, podat nemohu, byť jsem účelně tento článek odložila, jelikož jsem si myslela, že ho zažiju v jiném duchu. Distortion je bezesporu neskutečně zajímavým zážitkem, současně bych však doporučila si nezažít Kodaň jen v této době. Město je krásné, dánština zvučná, stejně jako Švédi mají Dáni několik starodávných vikingských indoorových her, radost z festivalu je všudypřítomná a Dánové otevření a přátelští, a vy máte tak jedinečnou příležitost se s těmito uzavřenými lidmi seznámit snáze (já se vlastně i omylem zasnoubila! :D no tak tedy svatba do roka a do dne neproběhla).




Arrivederci! (Ne, Malou mořskou vílu, symbol města, jsem nespatřila)

A, ano, jakmile København znovu navštívím, udělám pořádnej update! I přesto doufám, že jste si trochu netradiční článek užili.


bottom of page